יום חמישי, 13 באפריל 2017

יאיר רובין - כשהרדיו לא דולק הוא שומע בראש ניק דרייק.





"מה אתה שומע ? אתה חייב להקשיב לחדש של יאיר רובין" זאביק הכתום אומר לי (וכרגיל הוא צודק)
- מה חדש ? זה לא הראשון שלו ?
פספסתי אותו , וככה זכיתי להקשיב ל 2 אלבומים חדשים.

כשפגשתי אותו בפעם הראשונה, הוא רץ במדרגות לובש חולצה תוך כדי, כשבראש מתנגן לו ניק דרייק
"כמו אז בחורף המשוגע" , נכנס לרכב לנסיעה קצרה שמסתיימת בים ביחד עם ההיא שהסתכלה על התנועה מעץ הדובדבן.


על מה את חולמת עכשיו ? הוא שואל אותה כשהם מגיעים לים, והקליפ הזה עם הגיטרות שלו בסוף התנגן אצלי שבוע רצוף בלופ במחשב ובמשרד.



האלבום נפתח עם ריצה של כלב אל הריח המוכר.
הוא חוזר אל השכונה , לאנרד מתנגן מהחלונות הכל שם נשאר אותו הדבר
על כוסית של ערק היא תספר לו שוב על הגבר שעזב על גב הכעס וכנפי הגאווה
"תחזיק ב2 ידיים הגדר נמוכה".

ב"1997" הרצועה השלישית, הפעם הוא חוזר בזמן עם השכן הזקן שאומר לו שלום רק כשהוא איתה, אל אותו הלילה של ידיים מחפשות (הוא לא זוכר איך זה נגמר)

"האור נשאר".
"הגדר נמוכה" היא אמרה לו ברצועה הראשונה, אבל הוא כבר ידע את זה בשיר הנושא
כמו בפעם ההיא שלא החזיק מספיק חזק


"כשבכית לא הפסקתי לדבר
המשכתי כשיצאת
איך היינו שרים
איך צחקת

מול המנורה שאת קנית

עוצם עיניים
האור נשאר"

ונשאר רק האור במנורה שהיא קנתה , אחרי שהיא יצאה.





לאורך האלבום הוא חוזר אחורה בזמן בשני מיימדים
הוירטואלי בזכרונות, ובעולם האמיתי כשהכלב רץ לצידו 
אל אותם הריחות , התחושות הלב שלא פעם נשבר אם כשהוא עומד במרכז הסלון ומדבר בלי העיניים (עם אבא שלו ?)  או לאחר שמוצא את עצמו לבד עם האור שנשאר, כשבכול הזמן הזה, מתנגן לו בחלל המודעות פסקול משובח לפי הסיטואציה בה הוא נמצא. 

ואני, "מה את חולמת עכשיו" שלו התנגן לי בחלל המודעות, "כשהרדיו לא דולק" לא פעם. 

וזה, אומר הכל על האלבום בעצם.




יום רביעי, 12 באפריל 2017

אור אדרי - מכודדת


נשים שמנגנות על בס - לא פעם אמרתי שיש משהו מיוחד בזה, ושהן גורמות לו להשמע אחרת.
ואת אור אדרי אי אפשר לפספס, מי שעוקב אחרי המוסיקה הישראלית יכול היה להבחין בה ב "טרי פוייזן","מונטי פיורי" בפרוייקטים של אמדורסקי , "ריו" (הצמד עם זואי פולנסקי) ועכשיו, סופסוף גם באלבום בכורה משלה.

האלבום קיים כבר הרבה זמן ברשת כסקיצות בטיוב , כבר לפני שנתיים במהלך טיול בירדן צילמה קליפ שביימה ביחד עם איתי אנגל לשיר "עיוורון" מתוכו והעלתה אותו לרשת.


הוא נפתח ברצועה בצרפתית, טקסט שהיא כתבה בשם "אל תקראו לשוטר" 
עובר ל"חדר חושך" בו היא "תמשיך לפחד על הלב" ותבצע מחווה לקרני פוסטל ו"ביקיני" , הקליפ המושקע שלו צולם בהשראת הקליפ של אחת מהקלאסיקות של מוסיקת האינדי ושהשפיע על לא מעט מוסיקאים ויוצרי אינדי כיום
 "גם כשאני איתך" וצפויה גם הפתעה בסופו.  



הרצועה השלישית, קאבר מפתיע לדוידוביץ' של דני מסנג וכמו במנהרת הזמן לוקחת  את הביצוע הבוב דילני שלו מ 1975 לעולם הדיגטלי מבצעת לו מתיחת פנים בביצוע שאף עולה על המקור. 
היא מקדישה את הרצועה הזו בפרט ואת האלבום בכלל לסבא שלה (דב דוידוביץ')"איש אהוב ומיוחד שהשריש בי את האהבה למוזיקה ולחיים טובים". 

פרט לדודוביץ' יש קאבר נוסף ל "חי על הסף" של סאבווי סאקרס בו רם אוריון מתארח, בהופעה ב תדר, אביב מארק מצטרף לשניהם אל הבמה לביצוע שלו , הוא גם חבר אמיתי ולפני שיבצע את השיר יפנה את הקהל להביט הצידה אל עמדת המכירה "אתם רואים שם ? יש דיסקים וקסטות אז לכו לקנות קדימה". 

האלבומים והקלטות במהדורה מוגבלת , 50 בלבד , היא מספרה וחתמה עליהם אחד אחד בכתב ידה בצירוף חותמת אודם של השפתיים שלה , פריט לאספנים.
 (אני רכשתי את עותק מספר 9 !)

גם זואי פולנסקי עולה להתארח והן יבצעו את "אומץ" של "להקת המים" המשותף שלהן REO "הייתי צריכה קצת אומץ" אור אומרת בחיוך כשהוא מסתיים "עכשיו אני מרגישה בבית". 



כידוד - שם ההר עליו יושבת העיר ערד, מקום ילדותה והמשמעות הנוספת "ניצוץ". 
למרות שהיה ברשת ונגנז, היא מוציאה אותו בזמן שהכי הרגיש לה נכון.
כנראה חכתה ל"ניצוץ" שיצית את הרצון והעיתוי הנכון להוציא אותו 
ובצדק, קליפים מושקעים ובילד אפ שנבנה תקופה ארוכה 
(עם עזרה מ"הילדה פריאל" האלטר איגו שלה) 
והופעת ההשקה ב"תדר" בה התארחו רשימת מוסיקאים מכובדת. 
היו גם רבים מהם בקהל, כשהיא על במה כמעט ללא תאורה, נוצצת שם ב"אאוטפיט" הלבן שלה. 

היה שווה לחכות. 












מיכל גבע - Dancing to the place she is in charge


                                                                   צילום : שגיא אזולאי

אני מקבל עשרות בקשות לתמיכה בפרויקט מימון "הד סטארט" בשבוע. 
החל מאלבומים ועד לספרי בכורה, לעיתים גם מחברים קרובים 
ומשתדל לעזור ביח"צ בתהליך גיוס הכספים לאלבום המיוחל.
אבל כאן, משהו אמר לי "אתה חייב" מן צורך לא מוסבר , וזה האלבום היחיד שבו תמכתי כספית בהד סטארט. 

השקה באוזן בר
גבע נכנסת מצידה הימני של הבמה עם מעיל זהוב כשהברדס מכסה את ראשה ,מתחילה לנגן והביטים האלקטרוניים שלה , מכסים את הקהל ולוקחים אותו אל המקום שבו היא כרגע  In charge.



בשיר השני היא תחליף את המעיל המוזהב בחשמלית שחורה לבנה, ובניגוד לטקסט שלה ב CHEST



I was supposed to win this mess "
I was supposed to win your heart 
You were supposed to leave the past 
"I was supposed to win your lust

שם היא מחזיקה את הקלפים קרוב אל החזה ולא חושפת את הלב , כאן היא כבר משתפת את ההתרגשות וההיי שכרגע היא נמצאת בו , "אמרתי לעצמי שלא אדבר עד אחרי הרצועה השלישית, אבל אני בהלם שאנחנו כאן בהשקה אחרי שנתיים עבודה".
וכבר ברצועה השניה היא מנצחת את ה mess וזוכה בליבו של הקהל.
כשקרני פוסטל תעלה להתארח הן יבצעו את "גם כשאני איתך" שמתחבר עם הטקסט של let me go בפרט ושל האלבום בכלל.



זה אלבום שמדבר על אהבה, התבגרות והתפקחות
על העליות והירידות רגעי השיא והקשיים שלצידם. ב DANCING היא רוקדת אבל לא בשביל אף אחד אחר, רק בשבילה וגם לאורך כל הלילה 

I'm dancing again" 
I'm dancing alone 
I'm dancing all night long 
I'm dancing again 
I'm not dancing for you 
   "I'm dancing all night through 





ולמרות זאת, היא תבצע שיר בעברית והפזמון שלו הן המילים " תתחתן איתי".
- "עכשיו רק הבנות" היא תגיד , והנשים בקהל (בו יושבות בין היתר גם עינב ג'קסון כהן,סיוון טלמור, איה זהבי פייגלין וסמדר אקראי) ישירו איתה בהרמוניה וחיוך. 
בהמשך, בתודות,  היא תגלה שבן זוגה מצלם את ההופעה , ושיש להם גם הרכב משותף בשם THC - The human connection 
ותבצע שיר גם מהפרויקט המשותף

YOU R YOUNG 

שיר הנושא סוגר את האלבום, ובתוכו סימפול מתוך הסרט
שמסתיים במילים  "But you are young and the young heal quickly
והוא מתחבר עם המילים של גבע בסוף ההופעה.

"אני חייבת להגיד משהו, תמיד אומרים תקטינו את עצמכם אל תראו את הכל בהתחלה, אז זהו שלא ! תהיו אתם תעופו על עצמכם ותעשו הכי טוב שלכם, אל תקטינו אף פעם" 
אחרי שנתיים של עבודה אינטנסיבית על האלבום, היא בהחלט יכולה להגיד את זה.
הטקסטים שבו מרמזים על התהליך שעברה ב Blueberry Hill (האולפן הביתי) שלה.
"The best journey I have ever had." היא תכתוב בקרדיטים בדף הבאנדקאמפ. 

אלבום בו היא בהחלט מנצחת, משחררת את מי שהיא רוצה וכבר לא מחביאה את הקלפים שלה קרוב אל החזה, היא משתפת את ההתרגשות, הלבטים והקשיים כשהביטים, הגיטרות וכלי הנשיפה עושים ברקע עבודה נפלאה. 


YOU R YOUNG קרני פוסטל מתארחת










יום שישי, 7 באפריל 2017

סמדר אקראי מנערת אבק וחוזרת אל הבמה


ההופעה נפתחת כשהוילון מסתיר את הנגנים
בקדמת הבמה, פסנתר כנף.

אלדד צטרין יתיישב יתחיל לנגן ואז היא תכנס ותבצע את silence מיד אחריו הוילון יפתח והיא תבצע את "אבק" כמו מנערת אותו מעליה , תכלס כבר בתחילת ההופעה ניתן היה להבחין כי בכל שלב הושקעה מחשבה ומאמץ ניכר לשלמות, ונדמה כי לא לקחה הפסקה מהבמה.

מאוחר יותר היא תספר כי התראיינה בתכנית רדיו לא מזמן, וביצעה שם קאבר ללאונרד כהן - סוזאן שהעיר בה את הצורך לחזור אל הבמה.



"כביש 1" הוא הגשר שלי בין ירושלים לתל אביב.
בין הקודש לחול, 2 הקצוות ואני נמצאת עליו הרבה"

היא תשנה לרגע את סדר השירים
 "- סדר אקראי תרתי משמע" חיים לרוז יצעק מאחור "במסגרת הקצוות שלי" היא תגיד ותבצע את
 "כל הנהרות" של אבות ישורות.
לירון עמרם יעלה להתארח והם יבצעו ביחד 2 שירים.
לאחר מכן היא תבצע את "לא התכוונתי" תדמע לאורכו ובשיאו.
 מיד לאחר מכן יתחיל "תמיד אותו דבר" עם המקצב שיגרום לה לחזור ולחייך בשניה.

אלדד צטרין יחזור אל קדמת הבמה בהדרן
"הכרנו בעצם בגלל ששלחתי בטעות אליה הודעת וואטסאפ"
- "אין טעויות, יש סדר אקראי" היא ענתה לו וזה התגלגל לאירוח בהופעה.

צטרין יבצע שיר שלו ומיד לאחר מכן היא תסיים את ההופעה בקאבר לניצוצות כשצטרין מלווה אותה בפסנתר כנף.

יש שירים שצריך הרבה אומץ לבצע להם קאבר.
ואקראי במקרה הזה לוקחת את הנצוצות למקום נפלא משלה בהופעה מושקעת עד לפרט האחרון
כמו בכלל לא לקחה הפסקה מהבמה.

(ושאפו ענק לג'רמי הבעלים של האזור על תפעול העניין במתוקתק לאורך כל ההופעה)





יום חמישי, 6 באפריל 2017

נעה סגל - היא היתה עושה את זה שוב


                     צילום : דין אהרוני  

היא מתופפת במספר הרכבים במקביל ובעשרות פרוייקטים 
כל הרכב ייחודי בסגנו שלו , והיא עם הבייס דראם והמצילות משאירה בכל אחד ואחד מהם חותם 
כמו קולינס ואבן צור , גם היא בצעד אמיץ לוקחת את התופים אל קדמת במה ומוציאה אלבום בכורה, ועכשיו, כשהיא סופסוף כאן 
"אין מה לנדוד ואין מה למרוד יותר" 





 אחרי שיר הנושא שפותח את האלבום באווירה רגועה היא תכה חזק בפאנק על התופים 
היא תעשה את זה שוב , אותו הדבר וגם אחרת לגמרי לאורך האלבום , מהרצועות החזקות שבו , בהן היא מתחשבנת עם עצמה על דברים שהיו ולא מתחרטת, היא כאן במלוא הנוכחות שלה. 
בהמשך תבוא גם התפקחות/התפכחות 
שהטקסט שלה, גורם לי לחזור אליו שוב ושוב 

"לא בונים ארמונות על דירות שיכון לא חופרים בורות בסדקים
שחור לא נצבע בורוד
ואפור לא נצבע בשחור ....

אנחנו לא גיבורים היום
לא רק היום
אנחנו לא גיבורים
והזוהר הוא רק האור הנשבר
על הדמעות שלנו לרסיסים "





כשהתארחה כאן בבלוג בפוסט אורח כשפרוייקט ההדסטארט עלה לאוויר 
סיפרה על העבודה עם יהוא ירון שהפיק את האלבום 

העבודה עם יהוא הייתה מפתחת, מקצועית ומדויקת ויחד עם זאת כייפית, נעימה, ומפרגנת. באמת זכינו בעבודה איתו, הוא שיפר אותנו מאוד כהרכב, דייק את השירים ואת השירה, ולא נגע במה שלא צריך לגעת. כיף לעבוד עם מישהו רגיש מוזיקלית, טקסטואלית והכי חשוב אנושית, אבל שממש לא מתפשר.

מבחינה מוזיקלית, יהוא העשיר אותנו ופתח לנו את הראש עם רפרנסים מגוונים ומשוגעים, אבל ידע לשמור גם על משהו מאוד אותנטי ונאמן למקום שממנו הגיעו השירים.

לצד הטקסטים האישיים שלה, ובהם היא רואה את הדברים במבט לאחור
יש גם מלא הומור כמו הרצועה המפתיעה "בולבולים" או ההתחשבנות עם אהבה ישנה ב "מקום שני" (אפשר לשמוע את החיוך שלה בהקלטה של השיר הזה) 

כשהגיעה פעם להופעה ב"אביגדור" היא הבחינה שמישהו "פילס" את המוניטור עם ספר.
כשהיא שלחה יד ליישר אותו, היא הופתעה
-  זה היה ספר שאבא שלה כתב (העיתונאי ישראל סגל) 
 ולו היא הקדישה את האלבום. 

האלבום יסתיים עם גחל, והמילים "האם מכל הבערה נשאר עוד גחל שלוחש את שמי ?, תן לו עוד לדלוק".
ועכשיו כשיש לה את אלבום הבכורה שלה, "הכל במקומו"
הגחל האישי שיתנגן וידלוק שוב ושוב. (אצלי, זה בטוח לפחות) 

מקווה שהיא לא תעצור כאן ו"תעשה את זה שוב" עם אלבום נוסף , גם אם הוא יהיה אותו הדבר או אחרת לגמרי.





סיוון שטולצנברג - יושבת כאן על עץ דובדבן ומשיקה אלבום בכורה




כשפגשתי אותה בפעם הראשונה, היא נכנסה לרכב , התיישבה במושב הנוסע ליד הנהג.
- שותקת-
הרחובות התחלפו והיא , הניחה את רגליה על הדשבורד ונשענה לאחור ועדיין
-שותקת-
ואז, היא התיישבה שוב , הביטה עליו ולבסוף כשהרכב נעצר מול הים
היא החזיקה לו את היד לרגע ונשענה לאחור.
כל זה היה בכלל בקליפ "מה את חולמת" של יאיר רובין , מי שהפיק את אלבום הבכורה שלה ובן זוגה.

בפעם השניה שנפגשנו , היא ישבה על עץ דובדבן, הביטה על הזמן והמכוניות שנסעו בכביש המהיר.



האלבום נפתח ב intro  של קולות רקע שהוקלטו מחוץ לאולפן מיד לאחר מכן היא תטפס על עץ הדובדבן וציפר תשיר לה שם שיר בוקר
"כשיעבור החורף" ברצועה החמישית , היא תגלה שהעצבות היא אמת והיא תוכל אחריו להסתכל שוב בעיניים (אולי) עד אז  התופים של מתן אפרת הבס של יהוא ירון והחשמלית של רובין יעשו שם עבודה נפלאה בפסקול רקע לחורף. 

  

באלנבי היא תתוודא שכשהוא מנשק אותה, אחרי דלת בלי שם משהו משתנה 
ובאיזה מזל , שיר הנושא היא תגלה שבעצם הוא משחק בה , לא מזיל דמעה ותגיד בציניות מפתיעה
"אתה אוהב אותי היום , איזה מזל איזה מזל" 

בהופעת ההשקה נמצאים  איתה על הבמה שחר חזיזה , יהוא ירון (יחף) ורובין,  היא תבצע ביחד עם גדי רונן שיתארח את " תחזרי" שמסתים במילים 
"את עוד תעמדי זקופה"  
כשיש לה הרכב כזה על הבמה ביחד איתה, היא בהחלט יכולה כבר להתסתכל בעיניים ולעמוד זקופה 




האלבום יסתיים ברצועה בשם "שיר לאדית" 
הרצועה היחידה באלבום שהמילים לשיר הן לא שלה 
אבל הי ! רגע ! יש עוד 2 רצועות לא ממותגות, סודיות  בסוף האלבום 
אחרי שהחורף עבר , היא עומדת זקופה היא ב"נירוונה" משלה.