יום שישי, 17 באוקטובר 2014

מיכה הרשליקביץ - כשכל גיבורי הילדות שלו מתו, היא באה להציל אותו.



"היוצא מפסיד תורו".
אותיות דפוס חומות בכתב יד על שלט מרובע ירוק שהיה תלוי במספרת הגברים בשנות ה-80, היחידה בישוב בו גדלתי.
זיגו הספר שאהב גם תוכים, היה מגדל אותם בחלקו השני של המקום וככה היה יוצא שהייתי ממתין לתור שלי מקשיב להם מצייצים ובוהה בשלט, ילד.

זה השיר הראשון של מיכה שהכרתי והקליפ של "אחרי מה שעבר" עם המספרה הישנה והטקסט שלו, מחזיר אותי כל פעם מחדש אל אותם רגעי התמימות כשהכול היה פשוט.

הכרתי אותו כחלק מהסופרגרופ שמנגנים בהופעות עם רוני אלטר, אחרי שראיתי את הקליפ, חיפשתי  את עמוד הבאנדקאמפ שלו ולחצתי PLAY  אם "אחרי מה שעבר" זרק אותי לאותה הנוסטלגיה, "כל גיבורי הילדות" החזיר אותי אל המציאות היומיומית המפוקחת והנוקשה, המקצב האלקטרוני פופי עדיין הזכיר לי את סוף שנות ה80 אבל הטקסט שלו כל כך רלוונטי לשנה האחרונה, בה אושיות מוסיקליות וקולנועיות שהשפיעו על יצירה של דורות עברו לעולם שכולו טוב, ובמקביל מתקיימת מחאה חדשה על יוקר המחיה (מחאת המילקי) ומחאה תרבותית  בעקבות ה"פסטי-סלפי"(תוכן פסטיבל הילדים ב2014). 
רצועה שכלל לא היתה אמורה להיכלל באלבום ולבסוף היא נושאת את שמו ומגדירה תקופה, ביום שהיתה אמורה לצאת כסינגל אסי דיין נפטר, במקום לנצל את המומנטום הרשליקביץ' דחה את יציאתה בשבועיים. 

"כל גיבורי הילדות שלי מתו
כמעט ולא נשאר למה לצפות
יושב מול המסך לראות טלוויזיה
ופרסומות כמה זמן עוד צריך לחכות
פרסומות לחכות לחכות לחכות

כל חלומות הנעורים כבר נמסו
כמעט ולא נשאר מה לדמיין
אז אני יורד אל האוטו נוסע ונוסע
והטנק מתרוקן אז צריך לשלם
תשלם תשלם את המחיר תשלם"




הכל התחיל בנקודת משבר - (רוב הדברים הטובים במוסיקה מתחילים משם)
בימים שה"חדשות" הרכב בו ניגן התפרק ובנוסף לכך בת הזוג שאיתה היה לאורך שנים מצאה "סיבה לעזוב" במראה, כשרצתה "לחלום בעיר שלא נרדמת" סיפרה שזה רק לקצרה ולבסוף נשארה שם ו"השאירה אותו על "מדפים",  ברצועה השישית  ישאל אותה "הלב שלך איפה ? "

כשאמדורסקי התקשר לברך  

בודדים המקרים בהם אתה אוהב קאבר יותר מהמקור, ונדיר שזה קורה כשמישהו מבצע קאבר לשיר של אמן שיש לך את כל הדיסיקוגרפיה שלו.
 הרשליקביץ' בוחר לבצע את "ליד עצמך" של אמדורסקי באלבום וכאן לפחות מבחינתי זה המקרה.
הרצועה משתלבת בדיוק בקונספט של האלבום אם בטקסט או במיקום שלה כרצועה השביעית.
בוקר אחד הוא קיבל שיחת טלפון מפתיעה מאמדורסקי שסיפר שאהב את הביצוע. 





ואז היא הגיעה. 

אז מה את עושה כשכל גיבורי הילדות שלך נגמרים ואתה נמצא ליד עצמך באמצע החיים ? אם התמזל מזלך, בדיוק באותו הרגע בו לא ציפית היא מגיעה.
אביתר בנאי הגדיר את בת הזוג שלו "את שקט" והרשליקביץ' הלך רחוק יותר.
פרט לזה שהיא מכינה עוגיות גזר וטחינה מעולות (ע"פ הסטטוסים שלו)
היא גם זו שמצילה אותו. 
והיא נמצאת שם לאורך העשייה של האלבום החל משלב ההקלטות,עריכה וביום קטעי וידאו ועד למסירת העוגיות המפורסמות שלה כאות תודה לאדם שהשאיל את המקרן לצורך צילום עטיפת האלבום, והרשליקביץ' פרט לכך שהקדיש לה את האלבום זכה גם לשמוע "כן" לאחר שהשכיל לעשות והציע לה נישואים בספטמבר האחרון. 

"צריך נס אחד גדול שיאיר אותך
ולב אחד יפה שיפשיר ממך
עומדת שם מסתכלת מחכה לך
היא זו שתציל אותך
....
כשנשכחת מהלב
היא זו שתציל אותך
תדליק קצת אור בשיר כאב
היא זו שתציל אותך
מהרעש הגדול"

הוא בוחר לסגור את האלבום עם רצועה קצרה בשם "יפה" והיא כמו מסכמת את הכל (ואולי זה טקסט שזו שמצילה אותו אומרת לו ?) בדיוק לפני שנה כשצילמו את הטיזר להופעת הבכורה שלו, הם יצאו לרחוב  מבלי לתכנן איך בדיוק זה יראה פריים אחרי פריים, צילמו עוברי אורח והתוצאה כמו הרצועה עצמה, נפלאה. 

ומה שלא יהיה
מה שלא תעשה
חברים שתחליף דעות שתשנה
תמיד תשאר
יפה



בימי מחאות על יוקר המחיה או איכות צריכת התרבות כשבכל יום קמים בפייסבוק אתגרים מוסקליים כמו  "עשרת אלבומים" מיכה הרשליקביץ' בתזמון מושלם נכנס לחיי עם אלבום רוק על גבול הפופ שהפיק מוסיקלית אמיר צורף (שהוא, גיבור ילדות שלי ונכס למוסיקה הישראלית).
והוא מצליח להחזיר אותי אחורה בזמן לרגעי ילדות נוסטלגיים נשכחים, שולף אותי מהם בחזרה למציאות היומיומית הקשוחה בה גיבורי הילדות שלי אט אט נעלמים 
ובכל ערב "שן ילד" הרצועה השנייה באלבום מתנגנת לי בראש כשאני מרדים את הבן שלי.
לפעמים לא צריך שיהיו 10 אלבומים, אלא אחד כזה טוב שיטמע בפס הקול של חייך וב DNA המוסיקלי האישי.  
ו"כל גיבורי הילדות" - הוא בהחלט אחד כזה.