יום שבת, 10 בינואר 2015

מיה יוהנה מסכמת שנה מוסיקלית

צילום :ינאי מנחם
סוף שנה.
איך זה עובר כל כך מהר כל פעם?
אני מריצה בראש את כל הדברים שעשיתי השנה...שנה שהייתה ללא ספק השנה הכי משמעותית שלי כזמרת יוצרת. עברתי כל כך הרבה חוויות חדשות וראשונות השנה - היו לי הרבה רגעים מעוררי השראה וגם לא מעט רגעים מאתגרים.
איזה כיף שיש לי הזדמנות להסתכל אחורה ולהבין איזו דרך עברתי בשנה האחרונה ולהעריך כל אבן שבנתה אותה.
את 2014 פתחתי בהקלטות של אלבום הבכורה שלי, אחרי עבודה של כשנה וחצי עם Sun Tailor (ארנון נאור) שהפיק ועיבד את השירים שכתבתי, ואחרי הופעות בהרכב חלקי ומלא עם קבוצה של נגנים מדהימים:
סאן טיילור - אקוסטיות
מאור ויזל - חשמלית
ניצן אייזנברג- בס
ואיסר טננבאום - תופים


בינואר נכנסנו כולנו לכמה ימים באולפני העוגן והקלטנו את השירים בלייב.
ההקלטה בלייב היתה פנטזיה שהיתה לי לאורך כל העבודה לקראת האלבום, מתוך חוויות רבות שעברתי כזמרת בפרוייקטים רבים. יש כל כך הרבה מודלים להקליט שירים והיה לי ברור שהאלבום הזה צריך להיות מוקלט בלייב כדי לשמר את האנרגיה והקסם החד פעמיים שעולים מתוך הנגינה יחד.




המשכנו את ההקלטות במרץ ובמאי - כל פעם כמה ימים של העלאות והשלמות - צירפנו אלינו את הדס גת על הויולה ואת מיכל גיא, יניב הורוביץ ואלון לוטריגר לקולות. עשינו יומיים מרוכזים של הקלטה מחדש של הווקאלז בפלוטו. ההקלטות בלייב נעשו בצורה שאפשרה לנו לתקן ולהקליט מחדש ערוצים מסויימים במידה ורצינו, וההקלטות הראשונות של השירה ביקשו יחס אישי ומיוחד. עשיתי הכנות מאוד אינטנסיביות לקראת ההקלטות השניות יחד עם מלווה יצירתית מדהימה בשם שלי גורל. חקרנו את השירים מחדש ועבדנו על ההגשה שלהם. לפעמים כשאנחנו כותבים שיר אנחנו לא טורחים בכלל לבדוק מה הוא באמת אומר - ולרוב השירים נושאים בתוכם מסר שהוא הרבה יותר עמוק ממה שנדמה לנו. התהליך של העבודה על השירים באופן כל כך פרטני היה כל כך חשוב ונכון עבורי - והחוויה באולפן אח"כ היתה עוצמתית ומעצימה.


בתחילת הדרך חשבתי שאצליח לממן את האלבום בכוחות עצמי (והבנק). סמכתי על הדברים שיסתדרו תוך כדי, ויצאתי אל הדרך בלי דאגות גדולות מדי. בשלב מסויים ראיתי שאני זקוקה למימון נוסף ולכן באפריל החלטתי לפנות את הקהל שלי ישירות. פתחתי פרוייקט מימון המונים דרך אתר הדסטארט, ובמהלך חודשיים גוייסו מעל 50 אלף ש"ח, עם קרוב ל400 תומכים שרכשו תשורות כמו האלבום הדיגיטלי והפיזי, כרטיסים להופעות, הופעות פרטיות ועוד. החוויה של הקשר הישיר עם הקהל שלי הייתה מרגשת מאוד. הפרוייקט לא רק איפשר לי להמשיך בעבודה על האלבום על כל מה שהיא כוללת, הוא יותר מהכל חיזק, עודד וריגש אותי מאוד. אני שמחה כל כך על ההחלטה להשתמש בפלטפורמה הזו, ולא יכולה לחכות לרגע שבו אוכל להעניק לתומכים את כל התשורות שהם רכשו ולהחזיר להם את אותה אהבה שקיבלתי מהם במהלך הפרוייקט ובאופן יומיומי.


כשהתחלנו לעבוד על ההקלטות חיפשנו אני וסאן רפרנסים למיקס שרצינו עבור האלבום שלי והחלטנו לפנות אל רייאן פרילנד, טכנאי סאונד מדהים בלוס אנג׳לס שזכה ב4 פרסי גראמי עבור העבודה שלו עם אמנים כמו בוני רייט, איימי מאן, ליסה האניגן, יו לורי, ריי למונטיין, ג׳ונת'ה ברוק, ראמבלינג ג'ק אליוט ועוד... כתבתי לו מייל עם טעימה מהחומרים, והוא כתב לנו מיד שישמח לעבוד איתנו :) נסעתי לפגוש אותו בקיץ בלוס אנג׳לס, בזמן שעבדנו על העריכות וההשלמות האחרונות, ובספטמבר נכנסו לשלב המיקסים והמאסטרינג.


לאורך כל השנה נסעתי מספר פעמים לארה"ב. חלק גדול מהמשפחה שלי וגם בן הזוג שלי גרים שם. ניצלתי את הנסיעות אליהם כדי להפגש עם מוסיקאים ואנשים מהתעשייה המקומית וכדי ליצור קשרים ושיתופי פעולה שיתממשו בהמשך הדרך. הופעתי, כתבתי ונפגשתי עם אנשים מדהימים, ואני נרגשת לקראת כל האפשרויות שהשנה הזאת והבאות אחריה יביאו.


מלבד העבודה האינטנסיבית על האלבום שלי המשכתי בימים לקריין ולדבב, להתארח בהופעות של אמנים אחרים ולהופיע עם מספר הרכבים שאני חברה בהם. אחד ההרכבים הכי פעילים שלי הוא ההרכב של שי טוחנר - כבר ארבע שנים שאני בהרכב המופלא הזה שממשיך למלא אותי ולעורר בי השראה וכבוד למקצוע שלי, ולקלאסיקות שנכתבו לפני כל כך הרבה שנים ועוד מצליחות לרגש אותי עם כל תו ומילה שלהן. לאחרונה נכנסנו שוב לאולפן והתחלנו את העבודה על האלבום הרביעי שלנו - שרובו יהיה מוקדש לפיט סיגר ולזמרי מחאה נוספים מתקופת שנות ה60' בארה"ב. המחקר שמזדמן לי כל פעם לעשות לקראת עבודה על שירים חדשים הוא מרגש ומלמד. 

עוד פרוייקט מדהים שיצא לי לקחת בו חלק השנה הוא אלבום הבכורה של Mayor.
הלהקה היא אוסף של חברים טובים וקרובים שכולם חיות במה וכשרונות עם לב ענק - הוד שריד, אורן רזניק, ג׳ייסון טונג ואייל רפאלוב, כשבראשם גילי מאיר (כל החתיכים אצלי) שהלחין והפיק את כל האלבום. גילי ביקש ממני לכתוב טקסט לאחד השירים, ולהקליט לו את הליד ווקאלז. למי שטרם שמע על הפרוייקט - גילי אסף סביבו קבוצה של יוצרים אמנים משובחים מתחומים שונים, שכל אחד תרם מכשרונו לפרוייקט (בין אם זה כתיבה, הלחנה, ביצוע, צילום, עריכה, הפקה, איור, גרפיקה ועוד) מתוך אהבה כיף ושיתוף. האלבום יצא באופן רשמי ממש לפני מספר ימים והלהקה החליטה לשחרר אותו ברוח היצירה של הפרוייקט - להורדה בחינם (!) מאתר הבאנדקמפ שלהם. כל מה שצריך לעשות בתמורה הוא לשתף באהבה ורצון טוב ולספר לחברים :)
הנה לינק להורדה: https://mayorchannel.bandcamp.com
כל מה שצריך לעשות הוא ללחוץ על הלינק לרכישה ולכתוב בסכום ‘0’ - או כל סכום אחר שמתאים לכם אם תרצו בכך.


לא מעט יוצא לי להסתכל אחורה ולהתבונן במהלך האירועים, ותמיד אני חצי מופתעת מאיך שהכל מתגלגל. היו לי הרבה פנטזיות שהגעתי איתן לתוך העבודה על האלבום, וחלקן אכן ראיתי מתגשמות מול עיניי. היו גם תכניות שעברו טרנספורמציה במהלך הדרך, השתנו והתפתחו מתוך אילוצי החיים. למדתי בשנה האחרונה איך לשחרר. נכון יותר להגיד שאני עדיין לומדת ומתרגלת, אבל אני שמחה להגיד שאני משתפרת עם כל יום שעובר. למדתי להקשיב למה שלפעמים מוכתב לי מהדרך עצמה, להקשיב לסינכרוניות ולתת לזרימה הטבעית של החיים והיצירה לקחת אותי איתה. אני מנצלת את ההזדמנות הזו עכשיו כדי להודות על הבחירה לצאת   אל הדרך הזו שלי, וליקום על ששלח אלי את הנגנים ואנשי המקצוע הנכונים לי ביותר, נשמות גדולות ומאירות שהביאו כל אחד קסם לתוך הפרוייקט הזה ויצרו איתי משהו חדש מכלום. אשכרה מכלום. מדהים לחשוב על זה. ובעיקר בעיקר סאן, שהוא פשוט השראה כזמר ויוצר, מפיק ומעבד. היתה לי גם הזכות הגדולה השנה להקליט לו קולות לאלבום השני שלו-This Light-
 ולהופיע איתו ועם הלהקה המדהימה שלו בבארבי בהשקת האלבום בנובמבר האחרון. האלבום הזה הוא יצירת מופת ולדעתי אחד האלבומים הטובים שיצאו השנה. ממליצה לכל אחד להקשיב לו מהתחלה עד הסוף ולאפשר לעצמו להסחף עם היופי הזה לאן שיקח אותו.




אני מתרגשת לקראת 2015. הדף הראשון נפתח, והספר עוד לא נכתב.


בחודשים הקרובים יצא הסינגל הראשון מהאלבום יחד עם קליפ שצילמנו במצדה לפני כמה שבועות.
בהמשך סינגל נוסף ועוד קליפים, הופעות אקוסטיות והופעות הרכב, שיתופי פעולה ואירוחים למיניהם, וכמובן סדרת הופעות ההשקה לאלבום. בהמשך השנה אקח חלק בפרוייקט מחווה מיוחד ללהקת Sigur Rós בחסות Bring Sigur Rós to Israel


שתי הופעות קרובות שאשתתף בהן וכדאי ממש להגיע:
20.1 - 40 שנה לBlood On The Tracks של בוב דילן באוזן בר
24.1 - Winter’s Tale // Acoustic MiniFest בפסאז’


אני מאחלת לכולכם שנה אזרחית טובה ומלאת קסם. שנה שתעורר בכם השראה ותהיה מאתגרת ומפתחת. שנה של פריצת גבולות ומחסומים, והגשמת חלומות.



3>

מיה יוהנה